Smartare Konsument – Försäljare

Vi som jobbar på KonsumentTest.se har säkerligen tillsammans lagt ner flera hundra tusen kronor på produkter genom åren. Alla köp må inte varit planerade, vissa köp har varit alldeles för dyra och vissa köp har man rent ut sagt ångrat.

Smartare Konsument är en liten serie där vi ger dig tips på hur du kan handla utan att behöva känna ångest eller osäkerhet över dina köp. I ett hav av falsk marknadsföring och lömska säljarknep styr vi dig åt rätt håll och hjälper dig att undviker alla fällor. I vår första del av Smartare Konsument berättar jag om tiden jag jobbade som försäljare och varför man inte ska lita på en säljares ord.

Varför man aldrig ska rådfråga en säljare

För några år sedan jobbade jag som butiksmedarbete på en mycket välkänd prylbutik i Stockholm, mina arbetskollegor var riktigt sköna och det var faktiskt ett roligt jobb. Vi sålde allt möjligt, från roliga skämtprylar till dyrare elektronik. Under min “utbildning” som medarbetare fick jag lära mig ett och annat om hur man säljer produkter till kunder.

Eftersom deras utbud av produkter är så himla varierat är det i princip omöjligt att vara expert inom alla områden, det finns helt enkelt för mycket att hålla reda på. Så vad gör man när en kund kommer in till butiken och ställer frågor kring ett ämne man inte alls har en aning om?

I det här fallet hade vi två alternativ… Antingen tog vi tag i en kollega som kunde det området eller så fick vi hoppa in i säljarrollen. Det man inte får glömma är att säljare oftast får mer betalt ju mer dem säljer, så att låta en kollega “sno” din kund kommer sällan på tal.

Provision framför allt annat

bag-147782_640Det man gör i det här fallet är att ställa lite enkla frågor till kunden för att få en bild om vad dem kan tänkas köpa. Efter två frågor vet vi redan vad vi ska pitcha till dig, troligtvis är det en produkt som dyr och vi får en hel del provision för den. I mitt fall hade vi en hylla med äldre varor som gav extra mycket provision, så det var givet att dessa varor åkte fram först.

Personligen så visste jag knappt själv vad jag pratade om, men med hjälp av avancerade termer och pengar på hjärnan kunde jag få vilken produkt som helst att låta som världens grej. Jag var som sagt inte ute efter att hjälpa dig, jag ville få mer pengar på kontot.

Så här är det överallt, det spelar ingen roll om du letar efter en ny dator, en ny bil, en ny diskmaskin eller någonting där emellan. Försäljaren är placerad där för att sälja, inte för att hjälpa dig göra ett så bra köp som möjligt (oavsett vad dessa människor säger).

Vad du kan göra istället

Så vad kan man göra som ovetande konsument göra? Vårt bästa tips är att undvika spontan köp och se till att alltid göra egen research kring produkten du ska köpa. I del två av Smartare Konsument går vi igenom hur du som kund konsument kan göra enkel research online för att göra ett smartare köp.