Recensioner är något som har blivit vardagligt; tidigare förekom de kanske framför allt i tidningar, och skrevs av journalister eller andra som var kunniga inom området. Idag kan du läsa recensioner framför allt på nätet, från privatpersoner och kunder som har lämnat sina åsikter om allt från närmsta matbutik till den senaste konserten. Åsikter från experter och journalister blir inte mindre viktiga; dock blir recensioner, åsikter och tankar från våra medkonsumenter allt viktigare. Omdömen är idag en av de viktigaste informationskällorna vi vänder oss till när vi söker information om ett företag. Det blir allt vanligare att vi handlar hemifrån i olika nätbutiker, och då har även recensioner på nätet blivit allt vanligare – och allt viktigare. Recensioner är något av det första många kunder tittar på faktiskt – särskilt när det kommer till varor inom teknik och elektronik. Människor tenderar att lita mer på andra personers åsikter än på reklam. På det sättet är det väldigt viktigt för företag att få bra recensioner – men på vilket sätt kan du som kund dra nytta av recensionerna?
Varför ska du då läsa recensioner innan du till exempel nätshoppar? En anledning är att du vill få en mer ärlig feedback om företaget. Om det är någon som har varit väldigt nöjd eller väldigt missnöjd, så kan den personen vara mer benägen att lämna en recension. Det är ingen som får betalt eller har något egenintresse av att lämna en recension, utan personen vill bara berätta om sin upplevelse. Om ett företag får många negativa recensioner så kan det vara ett bra skäl att vara försiktig. Likaså om ett företag har många positiva omdömen; då kan det visa att de flesta är väldigt nöjda. Så, att helt enkelt få sig en bild av företaget och hur deras verksamhet och service fungerar, är ett bra skäl till att läsa recensioner innan du handlar där. Ju fler recensioner ett företag har, desto bredare bild får du. Reklam från företagen fokuserar enbart på det positiva; med recensioner kan du se om den positiva bilden stämmer.
Det är även viktigt för företagen att få ärliga recensioner om sin verksamhet. På det sättet har de möjlighet att förbättra sin verksamhet, och även att kommunicera direkt med sina kunder. Den här tvåvägskommunikationen får du inte med vanlig reklam. I längden så kommer det även, förhoppningsvis, att förbättra din upplevelse som kund i form av bättre service. På det sättet vinner alla på att företaget får in ärliga recensioner.
Recensioner från andra människor hjälper dig helt enkelt i ditt val av företag. Du kan få en bild av hur företaget fungerar, om produkterna är så bra som det sägs och så vidare. Du har även möjlighet att själv lämna en recension, för att kunna hjälpa nästa kund i sitt shoppande. På så sätt kan du hjälpa nästa person att hitta rätt bland företagen.