Vad har man egentligen för rättigheter då man handlar inom EU? Ta reda på det nedan

Vad har man egentligen för rättigheter då man handlar inom EU? Ta reda på det nedan

Näthandeln har gett oss möjligheten att inte bara handla inom Sverige och Skandinavien, utan vi kan nästan handla från alla länder i världen. Om man beställer en produkt från ett annat land inom EU, vad har man då för rättigheter och kan man räkna med att ha samma rättigheter hos en nätbutik i Italien som i Sverige? Läs och lär dig mer om rättigheter inom EU nedan, det kan vara bra om du som dom flesta älskar att handla online. 

På tal om nätbutiker har vi inne på ReviewsBird samlat en massa sådana. Där är det inte bara möjligt att skriva ärliga recensioner om företag, utan du har möjligheten att läsa vad andra personer skrivit om dessa nätbutiker, helt gratis dessutom! 

Vad har du som konsument för rättigheter då du handlar inom EU?

När du köper en produkt från ett annat EU land kommer du automatiskt att få ett gäng rättigheter om det skulle vara så att något går fel, detta kan handla om garantier och returrätten.

Här kommer några rättigheter man har då man handlar:

  • Reklamationsrätt – Om du handlar inom EU och köper nya varor (inte begagnade) av en näringsidkare kommer du automatiskt att omfattas av EU:s konsumentregler vilket innebär att du har minst två års reklamationsrätt på varorna, om de skulle vara felaktiga på något sätt. Så om du får hem en vara som inte ser ut eller fungerar som den ska, är det säljarens jobb att se till att den repareras eller byts ut helt. Dock gäller inte detta på de absolut minsta felen så det gäller att kontakta försäljaren och fråga vad som ingår i reklamationsrätten.
  • Ångerrätt – Låt oss säga att du får hem dina nya varor men av någon anledning inte känner dig nöjd, detta är något som kan hända eftersom det skulle vara för bra för att vara sant om man alltid blev nöjd. Inom 14 dagar har du som konsument rätten att ångra dig och lämna tillbaka en produkt, inom vissa marginaler. Det finns produkter och tjänster som ibland inte kan returneras, så det gäller att du är säker på din sak innan du genomför beställningen.

Något som även kan vara bra att veta är att säljaren är personen som är ansvarig för eventuella skador då produkten är på väg hem till dig, samt att säljaren generellt sätt ska skicka varan till dig som kund inom 30 dagar. Vissa leveranser kan givetvis ta längre en så men då ska säljaren komma överens om ett datum tillsammans med konsumenten, till exempel att det inne i nätbutiken står en uppskattad leveranstid.

Sammanfattning

Även fast man i vanliga fall inte tänker så mycket på sina rättigheter så kan det vara bra att veta dem för att kunna handla säkert på nätet. Vi hoppas och tror att du alltid kommer bli nöjd över de inköp som du gör, men faktum är att man kommer komma till den dagen då man känner sig missnöjd. Något du kan göra för hjälpa eventuellt framtida kunder är att skriva recensioner på ReviewsBird om de företag du redan har erfarenhet av.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.