DJI Mavic Air Recension & Omdöme

DJI har gjort det ännu en gång, släppt en drönare som är banbrytande och levererar över allas förväntningar. Förra året fick vi DJI Spark, en liten drönare som gick att styra med mobilen, sin kropp eller med en extern radiokontroll. Men det många som var missnöjda, den saknade en 3-axis gimbal, filmade endast i 1080p och hade inte världens bästa batteritid.

Lyckligtvis lyssnade DJI på kritiken och bara för en månad sen fick vi se deras senaste produkt, Mavic Air. Man kan säga att den här drönaren är en blandning mellan deras dyrare modell Mavic Pro och Spark. Den är inte mycket större än Spark men har nästan alla funktioner som en Mavic Pro.

Responsen har varit enormt positiv och med allt rätt, Mavic Air är revolutionerande på mer än ett sätt.

Bästa pris för DJI Mavic Air hittar ni hos:

Valuta för pengarna

För att förstå varför den är prisvärd är det viktigt att blicka tillbaka. Bara för några år sedan kostade en DJI Phantom 2 runt 10,000 kronor, för den saftiga prislappen fick man drönaren, radiokontrollen och gimbalen, varken kamera eller skärm ingick i priset. Ville man upp i luften och filma var man tvungen att ge ut minst 5,000 kr extra, för en GoPro och en videoskärm. Allt som allt landade man på cirka 15,000 kronor, ännu mer ifall man ville ha någon slags fodral/väska.

Lösningen var väldigt långt ifrån optimal eller ens bra för den delen, även om det gick att skapa snygga videoklipp var det svårt att få till. Först och främst så satt gimbalen med alla kablar och videosändare utanpå själva drönaren, vilket gjorde systemet väldigt exponerat för potentiella skador. Även om man köpte den dyraste videoskärmen var man låst till VGA upplösning på grund av tekniken. Sen var alla smarta funktioner som return-to-home otroligt begränsade, råkade man slå på RTH-funktionen när man befann sig mellan några träd var det bara att lägga ner kontrollen och hoppas på det bästa. Det finns dussintals mer grejer vi hade kunna ta upp, men ni förstår säkert poängen.

Då tar vi en titt på Mavic Air istället. Drönaren och radiokontrollen får plats i varsin jackficka, filmar i 4K upplösning, har sensorer på fram, bak- och undersida, massvis av smarta funktioner som underlätt flygningen och kräver endast en smartphone som skärm. Priset går strax över 8,000 kronor. Det är vad vi anser vara prisvärt, det finns ingenting i dagsläget som ger dig såhär mycket för pengarna helt enkelt.

Liten och nätt design

Stora och maffiga drönare i all ära, men det är inte alltid man har suget att dra runt på en stor väska bara för att filma något från luften. Mavic Air är i dagsläget den minsta drönaren på marknaden som kan filma i 4K. I paketet medföljer ett fodral för drönaren, det sitter en liten tyg ficka på baksidan av detta fodral och vill man kan man peta in kontrollen där.

Den mäter 168 x 83 x 49 mm när den ihopvikt, den är alltså endast 17 cm lång. Den lilla storleken medför även en liten vikt, 430 g väger den med propeller inkluderade. Likt Mavic Pro så kan man vika ihop armarna för att få ner storleken, en riktigt smidigt funktion som inte bara underlättar transport, det minskar risken för att skada armarna när man inte flyger.

Den lilla storleken passar alldeles perfekt nu under vintern då majoriteten av oss bär jackor med större fickor. Radiokontrollen mäter mer eller mindre samma storlek som drönaren, att få ner den i samma ficka som Mavic Air blir nog svårt, däremot passar den utmärkt i en egen ficka.

Videokvalitet i stil med Mavic Pro

Visst är den lilla storleken och alla smarta funktioner är ett stort plus, men vad gör det om videokvaliteten inte presterar? Lyckligtvis har DJI inte snålat på kameran överhuvudtaget, den är faktiskt i samma klass som Mavic Pro. Man får en krispig och klar bild med auto läget, vill man redigera färgerna och kontrasten i efterhand kan man enkelt ställa in det helt själv.

Nackdelen med att drönaren är så liten är att kamerasensorn måste även den vara liten, det medför att det blir sämre kvalitet i mörker och att det dynamiska omfånget inte blir lika brett. Dynamisk omfång syftar på hur mycket information man har i en bild eller ett videoklipp. Filmar man mot en ljus himmel kan det vara svårt att få upp någon information i skuggorna till exempel. Antingen har man lite mörkare skuggor men en himmel där man ser alla moln, eller vice versa, en ljus himmel utan moln men där informationen finns i skuggorna.  Däremot tycker vi att Mavic Air klarar av både skuggor och ljusa partier över förväntan för en så pass liten sensor.

Du har möjlighet att spela in filmer i 4K, 2.7K, 1080p och 720p med varierande bilder per sekund. Är man ett fan av att filma i slowmotion kommer man bli positivt överraskad då man kan filma i hela 120 bilder per sekund när man spelar in 1080p upplösning.

Gimbalen är stabiliserad på 3 axlar, även de häftigaste manövrarna kommer alltså inte påverka stabiliteten. En rolig funktion med just gimbalen är att man kan låsa fast den och därmed få samma upplevelse man får när man flyger en racer drönare. Lutar du drönaren åt höger kommer kameran luta åt höger den med. Det är en rolig funktion men inte speciellt användbar om man vill göra snygga videoklipp.

Smarta flyglägen gör det barnsligt enkelt

Om du någonsin försökt att flyga runt en person eller objekt samtidigt som du styr gimbalen vet du säkerligen hur lätt det är att sabba till det. Antingen drar man för mycket eller för lite med spakarna, panorerar för långsamt eller för snabbt, det krävs mycket träning för att få till det där perfekta videoklippet. Men hur många av oss har tränat på att göra snygga kamerarörelser i hundratals timmar?

Troligtvis är det väldigt få som är så dedikerade, som tur har vi andra DJI appen till vår hjälp. Här finns det över 8 olika smarta flyglägen, som alla är designade för specifika situationer och tillfällen. Det är väldigt enkelt att komma igång dessutom, välj ett läge, välj ett objekt eller person genom att dra med fingrarna på din smartphone och tryck på “go”. Några lägen som vi gillar extra mycket är:

Helix: Här snurrar den runt ett objekt eller person samtidigt som den åker bakåt och upp i luften.
Rocket: Drönaren positionerar sig rakt ovanför objektet och riktar ner kameran samtidigt som den åker rakt upp.
TapFly: Klicka vart som helst på skärmen så flyger drönaren dit.
ActiveTrack: Låser fast på en person eller ett rörande objekt samtidigt som den flyger efter.

Sensorer underlättar flygturen

Någonting 99.9% av alla drönarpiloter gör i början av deras karriär är att krascha. Man såg kanske inte den där elledningen eller så missbedömde man avståndet till ett träd. Att krascha tillhör hobbyn och man bör inte skämmas för man råkat krocka.

Men när det handlar om drönare som kostar mer än några hundralappar vill man gärna hålla dessa intakta. Därför kommer Mavic Air utrustad med sensorer som hjälper dig att hålla drönaren i ett stycke. Sensorerna sitter på fram, bak- och undersida. Känner en sensor av att du börjar närma dig ett objekt kommer den automatiskt stanna upp. Det finns till och med ett läge som tillåter drönaren att åka runt objektet istället, på så sätt kan du fortsätta filma.

Den saknar däremot sensorer på sidorna, vilket är lustigt då otroligt många kamerarörelser sker när man åker i sidleds. Nästan alla smarta flyglägen lägen har också någon form av sidorörelse involverad. Därför gäller det att vara extra försiktig och se till så man har tillräckligt med utrymme.

WiFi räcker långt men är begränsat

Likt DJI Spark så styrs Mavic Air genom WiFi signaler och det är faktiskt inte så dåligt som många tror. Det första intrycket man får är att räckvidden kommer vara några meter om man har tur, för det är oftast så WiFi där hemma fungerar. Här har man gjort det lite annorlunda dock, med hjälp av en stark sändare i radiokontrollen kan man faktiskt flyga så långt som 6 kilometer bort. Att en WiFi signal skulle räcka så långt hade vi aldrig kunnat tänka oss, men YouTubern Jon BJ visar att det är full möjligt.

Men det är också viktigt att påpeka att 6 kilometers räckvidd sker under ideala förhållanden, vi pratar alltså om ett öppet fält med fri sikt, bra väder och lite störningar från bostadsområden. Det är också det som är den stora nackdelen med just WiFi, det finns överallt vilket gör att det väldigt snabbt blir störningar om man flyger för nära.

När vi testade Mavic Air har vi lyckats nå runt 700 meter innan videosignalen började hacka. Då är det viktigt att påpeka att detta gjordes i närheten av lägenhetshus, vilket till största sannolikhet påverkade vår resultat. Men även om vi inte lyckades nå den sjuka sträckan på 6 kilometer är vi inte besvikna. Ska man följa Sveriges lagar och regler kring drönare får man ändå inte flyga längre bort än 500 meter.

Vem ska köpa en Mavic Air?

Så vem är DJI Mavic Air till för egentligen? Personen som vill filma/fota från luften då och då eller en seriöst filmskapare? Efter allt vårt testande tycker vi att den här modellen är ett utmärkt val för dig som vill börja skapa filmer seriöst men inte spränga budgeten. Otroligt portabel, väldigt bra videokvalitet, prisvänlig och lättstyrd gör den perfekt för filmskapande, antingen där hemma eller när man är på resande fot.