Ägg – Bra eller dåligt?

När det kommer till ägg finns det en splittrad mening om huruvida det är bra för kroppen eller ej. Vissa påstår att ägg är det bästa man kan äta för kroppen, medan andra säger att många blir betalda av äggindustrin för att sprida propaganda. Så då är frågan, är det bra eller dåligt att äta ägg? Det kommer vi försöka ta reda på i den här artikeln.

Vad för slags näring innehåller ett ägg?

Ägg är fullproppade med näringsämnen vilket gör att många som vill komma i form konsumerar stora mängder ägg varje dag, men hur bra är det egentligen? Många påstår att ägg höjer kolesterol och fett i kroppen, vilket är den största anledningen till att folk får hjärt- och kärlsjukdomar. Ett ägg ger dig både protein, fett, vitaminer och kolesterol.

Forskare fortfarande oense

Men enligt många finns det fortfarande inte mycket trovärdigt eller stabilt bevis som tyder på att ägg skulle skada hälsan. Det finns många andra faktorer som kan påverka din hälsa i samband med ägg, som till exempel hur du tillagar ägget. Steker du ett ägg i massa olja eller smör kommer det automatiskt göra ägget mer onyttigt i jämförelse med ett kokt ägg. Vill man vara så nyttig som möjligt rekommenderar vi att skippa det stekta ägget (även om det är så gott) och koka de istället. Vi har gjort ett bäst i test på äggkokare om du vill ta ditt äggkokande till nästa nivå.

Vanliga myter om ägg

Det finns dussintals olika myter om ägg, där vissa påstår att det är världens under och där andra säger att det är djävulens påhitt. Vi har tagit en titt på de mest populära myterna och jämfört med modern forskning.

Ägg höjer kolesterolnivån

Det här är det främsta argumentet bland människor som är emot ägg, men är det sant? Nej, det är det faktiskt inte. Ägg på sin egen hand kan inte höja kolesterol, utan detta är något animaliska fetter gör (kött eller kallskuret).

Undvika råa ägg

Att äta råa ägg ökar din risk att bli förgiftad av salmonella, det är alltså sant att du ska undvika att äta råa ägg. När du steker eller kokar ägg i över 60 grader dör alla bakterier.

Vita ägg är sämre än färgade ägg

Stämmer inte, färgen bestäms inte av näringsvärdet utan av hönan som lägger ägget. Det är alltså ingen skillnad mellan ett brunt eller vitt ägg, förutom färgen då såklart.

Ägg innehåller många kalorier

Många tror att att ägg innehåller hur mycket kalorier som helst, men faktum är att ett ägg innehåller endast 80 kalorier och 6 gram protein (förutsatt att du har kokat det och inte stekt det). Du hittar även andra näringsämnen som zink, järn och aminosyror i ägg.

Hönor manipuleras för att lägga mer ägg

Det här stämmer, dock gäller det inte på varje bondgård. Vill man säkerställa att man endast äter naturliga ägg är det bäst att köpa ägg från små jordbruk och lokala butiker.

Ska man undvika äggulan?

Många tror att äggulan inte är bra att äta, men faktum är att det är faktiskt den som innehåller mest näring. Äggvitan är bra om du vill få i dig mycket aminosyror och perfekt för dig som vill bygga muskler, dessutom är det väldigt lite fett i äggvitan.

Gör din egna research

Vi vill avsluta med att säga att forskning ändras konstant, det som var sanning förut kan idag vara en gammal myt. Samma sak gäller för ägg, den faktan vi har hittat kan mycket väl ändras inom ett eller två år. Därför är det extra viktigt att du gör din egna research, läs alltid båda sidorna innan du bestämmer dig.